Ρατσισμός
Α. Ορισμός:
Ρατσισμός ονομάζεται η διάκριση σε βάρος
ατόμων, κοινωνικών ομάδων ή κατηγοριών ατόμων, που προσδιορίζονται με βάση τα
φυλετικά ή και πολιτισμικά τους χαρακτηριστικά, με συνέπεια την ανάπτυξη
αισθήματος υπεροχής και ανωτερότητας προς αυτούς.
Φυλετικός:
διακρίσεις βασισμένες στη διαφορετικότητα του χρώματος ή εναντίον φυλών του
τρίτου κόσμου.
Εθνικός:
η αίσθηση της υπεροχής ενός έθνους έναντι των άλλων (εθνικισμός, σοβινισμός).
Κοινωνικός:
διακρίσεις βασισμένες σε πολιτικές, ιδεολογικές, πνευματικές, οικονομικές,
πολιτιστικές διαφορές, διακρίσεις σε βάρος των γυναικών, των μειονοτήτων, των
ατόμων με ειδικές ανάγκες.
Β. Αίτια:
§ Έλλειμμα παιδείας.
Ο απαίδευτος άνθρωπος κινείται παρορμητικά, ενστικτωδώς, χωρίς λογική. Έτσι, υιοθετεί
εύκολα ανεπεξέργαστες, στερεοτυπικές πεποιθήσεις που υψώνουν διαχωριστικά τείχη
ανάμεσα στους ανθρώπους.
§ Η
δεινή οικονομική κατάσταση που βιώνουν ορισμένοι άνθρωποι τους
οδηγεί στην υιοθέτηση ρατσιστικών αντιλήψεων έναντι αλλοδαπών επειδή αποτελούν φθηνό
εργατικό δυναμικό και τους «παίρνουν τις δουλειές».
§ Από
την άλλη η οικονομική εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο «ηθικοποιείται»
με την υποτίμηση του εκμεταλλευόμενου (π.χ. οι Λευκοί θεωρούσαν κατώτερους
τους Μαύρους, για να τους χρησιμοποιούν ως φθηνά εργατικά χέρια).
§ Το
διαφορετικό πάντα φοβίζει. Θεωρείται αλλότριο, επικίνδυνο. Αντίθετα, οι
όμοιοι με μας θεωρούνται ακίνδυνοι και, κατά συνέπεια, αποδεκτοί.
§ Το
ρατσισμό ενισχύει και ο ναρκισσιστικός προσανατολισμός του εκπαιδευτικού
συστήματος. Μέσω της ιστορίας, κυρίως, οι μαθητές αποκτούν μια εξιδανικευμένη
εικόνα του έθνους και της καταγωγής τους θεωρώντας τα υπόλοιπα έθνη
υποδεέστερα.
§ Έτσι,
δημιουργούνται εθνικιστικές αντιλήψεις που έχουν τις ρίζες τους στη
φαντασίωση να αποδείξουμε ότι έχουμε υψηλές καταβολές.
§ Επιπλέον,
ο κίνδυνος αφομοίωσης των μικρών λαών από ισχυρά κράτη ενισχύει το αίσθημα της
αυτοσυντήρησης και τους συσπειρώνει γύρω από τα εθνικά τους χαρακτηριστικά.
§ Το
ρατσισμό πυροδοτούν και τα ΜΜΕ τα οποία για λόγους τηλεθέασης μυθοποιούν
τη δράση των μεταναστών, παρουσιάζοντάς τους ως πηγή της εγκληματικότητας.
§ Φιλόδοξοι
ηγέτες, προκειμένου να ικανοποιήσουν τα σχέδιά τους, μαζοποιούν και
παρασύρουν το λαό σε επικίνδυνες ρατσιστικές αντιλήψεις.
§ Ο
ρατσισμός χρησιμοποιείται ως άλλοθι, για να αποπροσανατολιστεί ο λαός
από σοβαρά οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα.
Γ. Συνέπειες:
§ Κυριαρχεί
ο δογματικός τρόπος σκέψης, αφού ο άνθρωπος δεν μπορεί να λειτουργήσει
απροκατάληπτα.
§ Υψώνονται
φραγμοί στις ανθρώπινες σχέσεις. Κυριαρχεί η αποξένωση η οποία εδράζεται σε
φυλετικά ή πολιτισμικά κριτήρια.
§ Τα
άτομα που υφίστανται το ρατσισμό βιώνουν τη χλεύη, τον εμπαιγμό, τον
επαγγελματικό αποκλεισμό.
§ Ο
αποκλεισμός ατόμων ή ομάδων στερεί τη συνεισφορά τους από τους υπόλοιπους.
§ Διογκώνονται
τα ήδη υπάρχοντα προβλήματα, υποσκάπτεται η κοινωνική συνοχή και διαχωρίζονται
οι άνθρωποι σε προνομιούχους και μη, με ανάλογες συνέπειες στη μόρφωση, και
στην επαγγελματική σταδιοδρομία.
§ Οι
αποδέκτες των ρατσιστικών συμπεριφορών κλείνονται στον εαυτό τους, γίνονται
εσωστρεφείς και χάνουν το αίσθημα της αυτοεκτίμησης.
§ Η
ύπαρξη ρατσισμού δείχνει το χαμηλό πολιτιστικό επίπεδο μιας χώρας, αλλά και την
έλλειψη σεβασμού στα ανθρώπινα δικαιώματα.
Δ. Τρόποι αντιμετώπισης:
- η ανθρωπιστική καλλιέργεια θα επιτρέψει την κριτική επεξεργασία των ομαδικών προκαταλήψεων και τη συμφιλίωση με το συνάνθρωπο.
- η απόκτηση κοινωνικής συνείδησης σχετίζεται με την αλλαγή νοοτροπίας και την τοποθέτηση του συλλογικού συμφέροντος πάνω από το ατομικό.
- τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και οι πνευματικοί άνθρωποι θα πρέπει να σταθούν πρωτοπόροι στην προσπάθεια για ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης απέναντι σε θέματα ρατσιστικής βίας.
- απαιτείται κοινωνική και κρατική μέριμνα για τα άτομα και τις ομάδες που υφίστανται ρατσιστικές διακρίσεις.
- είναι ανάγκη να επικρατήσει ο διάλογος ως το μόνο μέσο επίλυσης διαφορών ανάμεσα στα άτομα και στους λαούς.
- η ανάπτυξη των διεθνών σχέσεων σε επίπεδο επιστημονικό, οικονομικό και κοινωνικοπολιτικό θα συμβάλει στην κυριαρχία του διεθνιστικού πνεύματος και κατ’ επέκταση στην ειρηνική συνύπαρξη των λαών.
- τέλος, η συνειδητοποίηση της ισότητας όλων των ανθρώπινων όντων ανεξάρτητα από χρώμα, κοινωνική τάξη, η εθνικότητα διέρχεται μέσα από την αλλαγή ηθικής και τη βίωση των αρχών της ελευθερίας, της δημοκρατίας και της δικαιοσύνης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου